Bibliotheekgeluk

Enkele maanden geleden was ik in de plaatselijke bibliotheek, een klein filiaal van de grote hoofdbibliotheek van Gent. Nadeel aan het kleine filiaal is dat ze niet zo heel veel boeken hebben en dan meestal ook niet de meest recente. Voordeel van een filiaal te zijn van een grote stadsbibliotheek is dat er onderlinge ruilhandel is waardoor er af en toe tijdelijk nieuwe boeken beschikbaar zijn in het kleine filiaal.

Kort voor de zomervakantie vond ik er dan ook tot mijn vreugde De Boekendief van Markus Zusak, in het Nederlands weliswaar maar dat is beter dan niks, toch?
Omdat ik toen ook enkele andere boeken had ontleend hield ik De Boekendief als laatste boek om te lezen waardoor ik het moest verlengen. Helaas pindakaas, toen ik in de bib stond om een nieuwe selectie boeken mee te nemen en om De Boekendief te verlengen bleek iemand anders het boek al gereserveerd te hebben. Blijkbaar is de regel dat reservaties voor verlengingen gaan, bizar right?
Mijn vreugde was dus snel gedaan aangezien ik het boek moest inleveren zonder het gelezen te hebben. Enigszins teleurgesteld ging ik met de overige boeken naar huis en hoopte ik dat De Boekendief snel terug beschikbaar zou zijn.

Even een fast forward naar vorige maand waar ik op een rustige zaterdagochtend opnieuw tussen de boekenrekken vertoefde. Mijn eerste halte is steevast het rek met de nieuwe aanwinsten en wat zag ik daar: The Book Thief, de Engelstalige versie! Persoonlijk vind ik boeken in het Engels altijd aangenamer om te lezen, Nederlandse vertalingen vallen me meestal tegen.

Waar ik enkele maanden geleden de reserveerster van De Boekendief stiekem verwenst heb, ben ik haar nu enorm dankbaar, dankzij haar beleefde ik meer leesplezier aan The Book Thief!

library

Geef een reactie

