Een huis kopen, hoe doe je dat?

Vandaag is het precies 2 jaar geleden dat mijn vriend en ik samen bij de notaris zaten voor de ondertekening van de akte van ons huis. Een spannend moment zou je denken maar dat was het eigenlijk niet, op het moment van de akte voelde ik me vooral enorm opgelucht “yes het is van ons, binnenkort zitten we samen in ons huisje”.

Wat me wel heel wat slapeloze nachten en stress heeft bezorgd is alles wat aan de akte vooraf gaat en waar je het best toch goed over nadenkt. Omdat het tijdens je zoektocht naar het ideale droomhuis allemaal nogal chaotisch kan worden in je hoofd lijst ik hier even op welke praktische zaken er allemaal komen kijken bij het kopen van een huis:

Regio

Dit kan gaan van ‘ergens in Oost-Vlaanderen’, ‘landelijk’, ‘in de stad’, dicht bij de ouders tot de naam van een specifiek dorp of specifieke stad waar je je hart aan verloren hebt. Omdat de huizenprijzen enorm verschillen per regio is het belangrijk om toch enigszins een idee te hebben van waar je wilt wonen al hoeft het natuurlijk ook nog niet 100% vast te liggen, bijsturen kan in de beginfase van de huizenjacht altijd.

Aangezien ik kind alleen ben en de zussen van mijn vriend in de buurt van zijn ouders blijven wonen, kozen we ervoor om in de buurt van mijn ouders te gaan wonen. Op die manier heb je altijd iemand van de familie in de buurt, handig in noodsituaties en leuk voor de toekomstige kleinkinderen.

Om een beetje een idee te krijgen van wat er zoal beschikbaar is op de huizenmarkt organiseer je het best dagelijks (of toch enkele keren per week) een surfrondje op een of meerdere immosites zoals Immoweb, Zimmo (handig voor als je zoekt in een ruime regio) en nog enkele anderen, niet alle huizen maar wel de meeste staan hier op.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om meteen een immokantoor uit de buurt in te schakelen, die regelt dan meteen ook de administratieve zaken die bij het kopen van een huis komen kijken. Persoonlijk vonden we dit het geld niet waard aangezien je met wat gezond verstand al die administratieve zaken zelf ook geregeld krijgt.

Budget

Misschien nog belangrijker dan de regio waar je wilt wonen is het budget dat je beschikbaar hebt. Om niet voor verrassingen komen te staan is het nuttig om eens op te lijsten welke financiële middelen je allemaal ter beschikking hebt: spaargeld, misschien krijg je ook iets van je ouders, wat kan je nog sparen tot de aankoop, …

Over het algemeen wordt het advies gegeven om de maandelijkse aflossing op maximaal 1/3de van het gezinsinkomen te houden. Dit lijkt me ook echt het verste dat je kan gaan, er komen immers maandelijks nog een hele hoop andere rekeningen in de brievenbus zoals abonnement voor tv, internet, telefoon, water, gas, elektriciteit, brandverzekering, burgerlijke aansprakelijkheid, …

Daarnaast kan het zijn dat de ene partner meer spaargeld in de lening stopt dan de andere partner. In dat geval is het zeker aangewezen om contact op te nemen met de notaris om te zien hoe jullie dit kunnen regelen, werken jullie met een al dan niet renteloze terugbetaling van de ene partner aan de andere of kiezen jullie voor een andere oplossing?

Doe eens een bankenrondje

Wanneer jullie beginnen met de zoektocht naar een huis is het interessant om al eens langs te gaan bij een aantal banken. Op die manier krijgen jullie een idee van de rentevoeten en de eventuele extra voorwaarden die bij het aangaan van een lening bij de verschillende banken komen kijken. Dit kan gaan van een verplichte schuldsaldoverzekering tot verplichte brandverzekering enz. Mochten jullie dan toch snel een geschikt huis vinden dan kan je deze zaken sneller in orde brengen.

Persoonlijk vonden we het niet leuk om constant van de ene bank naar de andere te lopen en ze tegen elkaar te moeten uitspelen maar uiteindelijk heeft het wel een mooie rentevoet opgeleverd dus het loont zeker de moeite om hier voldoende tijd in te investeren.

Om te zien welke banken op dit moment interessante rentevoeten aanbieden kan je terecht op Rente op de voet.

Extra kosten

Wanneer je bezig bent met het opstellen van het budget dan is het nuttig om meteen andere kosten in rekening te brengen. Je kan alles gemakkelijk bijhouden in Excel, aan de hand van enkele eenvoudige formules zie je dan meteen wat je aan het einde van de maand nog over houdt.

Inboedel

Een huis zonder meubelen en toestellen is niet erg praktisch, lijst daarom vooraf op wat jullie al hebben en wat jullie nog moeten aankopen met daarbij een realistisch budget, dit kan zowel per meubel/toestel als via een algemeen budget.

Notaris

De aankoopprijs van het huis is natuurlijk niet de uiteindelijke prijs. Reken 10% van de aankoopprijs er boven op en je weet meteen hoeveel je zal moeten neertellen voor je huis.

Vaste maandelijkse uitgaven

Zoals eerder al aangegeven komt er bij een huis heel wat meer kijken dan alleen de maandelijkse aflossing voor de lening. Indien jullie nu reeds samenwonen zal je al een idee hebben van de extra kosten zoals tv, internet, gas, elektriciteit, water, supermarktuitgaven, … Indien jullie nog niet samenwonen is het handig om bij familie en vrienden eens na te vragen hoeveel die uitgaven bij hen bedragen zodat je toch een realistisch beeld krijgt van de extra vaste uitgaven iedere maand.

Daarnaast is het belangrijk om voor jezelf na te gaan wat je elke maand zeker wil sparen, breng dit ook in rekening zodat niet alles iedere maand naar je huis gaat maar je zelf ook nog wat aan de kant kan zetten voor eventuele reparaties, leuke uitstapjes, …

Schuldsaldoverzekering

Bij het afsluiten van een hypothecaire lening is een schuldsaldoverzekering aan te raden. Op die manier kan je vermijden dat de overgebleven partner maandelijks een niet haalbare aflossing zou moeten betalen wanneer een van beide partners overlijdt vooraleer de lening volledig werd afgelost .

Bij sommige banken moet je de schuldsaldoverzekering aangaan bij de bank zelf, bij andere banken kan je zelf een verzekeringsmaatschappij kiezen. Meestal moet een van de 2 partners de verzekering bij de bank zelf nemen. Omdat de prijzen per verzekeringsmaatschappij kunnen verschillen is het belangrijk om hier goed af te wegen wie waar de verzekering zal afsluiten.

Afhankelijk van het inkomen van de partners kan je ervoor kiezen om al dan niet allebei 100% verzekerd te zijn. Wanneer elke partner 100% verzekerd is betekent dit dat bij overlijden van een van de partners de overgebleven partner geen aflossing meer moet betalen. De keerzijde hiervan is dat de schuldsaldopremie vaak hoog uitvalt. Daarnaast speelt ook de leeftijd en de levenswijze (al dan niet roker e.d.) een belangrijke rol bij het bepalen van de premie.

Je kan de premie eenmalig te betalen bij aankoop van het huis, dit is de goedkoopste manier. Zorg er dan wel voor dat je dit geld reeds opzij zet. Daarnaast kan je de schuldsaldopremie aflossen samen met de maandelijkse hypotheekaflossing of over 2/3 van de looptijd.

Je kan ervoor kiezen om de schuldsaldopremie al dan niet in te brengen in je belastingen om op die manier van het fiscaal voordeel te genieten. Wanneer je op het einde van het jaar een huis koopt is het nuttig om de premie in 1 keer te betalen en deze in te brengen in de belastingen, op die manier is je ‘korf’ beter gevuld voor dit aangiftejaar, wat voordeliger is voor je belastingen.

Brandverzekering & burgerlijke aansprakelijkheid

Over dit puntje denk ik zelf liever niet te lang na maar het is natuurlijk iets waar je rekening mee moet houden, eventuele brandschade aan het huis. Ook hier bestaat, afhankelijk van de bank, de mogelijkheid om de verzekering bij de bank zelf af te sluiten of om voor een andere verzekeringsmaatschappij te kiezen. Het vergelijken van brandverzekeringen is een zo goed als onmogelijke zaak, om een idee te krijgen van een ‘goede’ brandverzekering kan je kijken op Test-aankoop, zij vergelijken regelmatig de verschillende brandverzekeringen.

Het voordeel van een brandverzekering bij je bank te nemen is dat alles administratief bij elkaar zit, anderzijds kan je niet zomaar opstappen als de brandverzekering plotseling duurder wordt.

Samenwonen of trouwen?

Wanneer je samen een huis koopt staat het vast dat je gaat samenwonen, ofwel feitelijk ofwel wettelijk. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om te trouwen. Omdat deze 3 mogelijkheden verschillende gevolgen hebben in verband met het huis en het erfrecht is het belangrijk om je hier vooraf voldoende over te informeren.

Op de website notaris.be kan je heel wat nuttige informatie vinden, je kan ook een afspraak maken met de notaris om eens samen aan tafel te zitten en de mogelijkheden te bespreken.

Notaris

Zoals uit de vorige punten al gebleken is speelt een notaris een belangrijke rol bij de aankoop van een huis. Niet alleen om de akte op te stellen maar ook om andere financiële en praktische zaken tussen de partners onderling te regelen.

Je kan voor dezelfde notaris als de verkopers kiezen of zelf een notaris contacteren.

Interessante websites

Notaris.be: informatie over samenwonen, trouwen, aankoop van een huis

Immoweb

Zimmo

Rente op de voet: vergelijk de huidige rentevoeten bij verschillende banken

Test-aankoop: allerhande tests in verband met brandverzekering maar ook handig voor het vergelijken van huishoudelijke toestellen

Geniet vooral van de zoektocht naar jullie droomhuis!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s