3 december: Disability Day

Vandaag is het mijn 25ste verjaardag en hoewel ik dit wel een speciale mijlpaal vind en uitkijk naar dit nieuwe levensjaar heb ik besloten om het vandaag over iets anders dan mijn verjaardag te hebben.

In een van de blogtips in het Blogboek van Kelly Deriemaeker leerde ik de site Days of the Year kennen, zoals de naam al doet vermoeden kan je op de site zien aan welk onderwerp of welke onderwerpen die dag gewijd is. Op de site kwam ik te weten dat er op 3 december 3 zaken centraal staan:

  • Make a Gift Day (hoe toepasselijk!)
  • Roof Over Your Head Day
  • Disability Day

Op dit laatste onderwerp wil ik vandaag graag iets dieper ingaan. De laatste jaren wordt er steeds meer aandacht gevraagd voor een inclusieve maatschappij, een maatschappij waarin ook mensen met een beperking, handicap, hoe je het ook wil noemen, volwaardig kunnen werken en deelnemen aan het samenleven. Op zich vind ik dit een mooie gedachte en vind ik het maar normaal dat iedereen de vrijheid en mogelijkheid moet hebben om te doen wat hij/zij wil bereiken in het leven.

Jammergenoeg zie ik in het dagelijks leven en in de media vaak voorbeelden van obstakels voor mensen met een beperking. Wanneer ik alleen al nadenk over mijn werkplek zie ik overal obstakels, je kan namelijk geen enkel lokaal binnen stappen zonder minstens een trapje over te moeten. Ook op de weg van en naar het werk is er het ene obstakel na het andere, een paaltje in het midden van het voetpad, verkeerslichten die geen signaal geven wanneer het licht op groen springt, …

Ik mag er niet aan denken dat ik zelf in een rolstoel zou zitten of blind zou zijn, het lijkt me zo moeilijk om elke dag opnieuw de energie te vinden om de deur uit te gaan en je door die chaos te begeven met amper hulp onderweg.

Wanneer ik iemand zie die wel wat hulp kan gebruiken dan probeer ik de persoon in kwestie zo goed mogelijk te helpen, helaas staan ze hier zelf niet altijd voor open. Zo zag ik onlangs een vrouw in een rolstoel die het voetpad niet op geraakte, ik wou haar op het voetpad helpen maar dat wou ze niet. Ergens begrijp ik het wel, het is waarschijnlijk niet fijn dat een wildvreemde zomaar bij je komt, je kent de persoon in kwestie immers niet en weet nooit wat de bedoelingen zijn. Daarnaast kijken heel wat mensen zonder beperking weg wanneer ze iemand met een beperking zien.

Daarom denk ik dat het nodig is dat er meer vertrouwen komt tussen mensen met een beperking en mensen die willen helpen, het is nodig dat wanneer we op straat, in de supermarkt, om het even waar, meer aandacht hebben voor mensen met een beperking en nagaan of ze onze hulp nodig hebben en zo ja, hoe we ze het best kunnen helpen.

Het thema van Disability Day dit jaar is Sustainable development: the promise of technologie, waarbij er ook aandacht gevraagd wordt voor technologie op de werkvloer zodat mensen met een beperking hun job ook kunnen uitoefenen. Persoonlijk vind ik dat er inderdaad meer aandacht geschonken mag worden aan personen met een beperking op de werkvloer. Zelf heb ik geen collega’s met een beperking maar ik kan me voorstellen dat het niet evident is. Zoals ik eerder al zei kan je op het werk niet binnen zonder over een trapje te moeten, daarnaast zijn de meeste deuropeningen behoorlijk smal en denk ik niet dat er uitrusting of extra middelen voorzien zijn voor het bureauwerk dat we doen.

Natuurlijk zijn er ook al positieve veranderingen gebeurd, denk maar aan de verkeerslichten die wel lawaai maken wanneer je mag oversteken, de zachte kussens of harde bobbels wanneer je aan een verkeerslicht komt als voetganger, het speciale plateau dat in bussen uitgehaald kan worden zodat rolstoelgebruikers makkelijker in en uit de bus kunnen (heeft iemand dat ooit al gebruikt zien worden trouwens?) en de speciale plaats voorbehouden aan rolstoelgebruikers in de bus (waarom blijven mensen steevast zitten wanneer er een rolstoelgebruiker op de bus komt?) maar toch vind ik dat er nog steeds extra aandacht gevraagd mag worden hiervoor, dus bij deze!

 

4 gedachtes over “3 december: Disability Day

  1. Proficiat met je verjaardag. En lief van je dat je net op deze dag denkt aan mensen met een beperking. Een paar weken geleden schreef ik over mijn favoriete (ahum) doelgroep, gewoon omdat ik er altijd al mee te maken heb gehad. Ik gaf ook een paar tips: tinyblogt.wordpress.com/2014/10/17/tiny-en-de-blinden/

  2. Hieperdepiep, nog een late gelukkige verjaardag! En heel fijn dat je aandacht geeft aan ‘disability day’. Door de visuele beperking van mijn zoontje denk ik er ook vaker over na: hoe het later voor hem zal zijn, op school en in een job. Wat hij me wel geleerd heeft is om verder te kijken dan de beperking: ik zie vooral wat hij wél kan en niet zozeer waarin hij beperkt is. De tips in het stukje van Tiny hierboven vond ik trouwens ook heel nuttig.

    • Dankje! Ik ben blij dat je gereageerd hebt en ik op die manier jouw blog kan ontdekken, het lijkt me heel nuttig voor andere ouders om te zien hoe jullie hier mee omgaan. Persoonlijk heb ik niemand in mijn vriendenkring met een beperking dus is het leerrijk om te lezen hoe het leven voor jullie en Leon is! Zoals je zelf aangeeft is het inderdaad belangrijk om te zien wat iemand wel kan in plaats van te focussen op wat iemand niet kan.

Geef een reactie

