Q&A diary

QA

QA4Het moet ergens rond deze tijd vorig jaar geweest zijn dat ik dit voor het eerst zag opduiken, de Q&A diary van Potter Style. De bedoeling van het boekje is dat je dagelijks een vraag beantwoordt en dit gedurende 5 jaar. Persoonlijk vind ik dit wel een fijn idee, vooral wanneer de 5 jaar afgelopen zijn en je per vraag terug kan kijken wat je de afgelopen 5 jaar geantwoord hebt. De ene vraag is al wat diepgaander dan de andere, zo gaat het van ‘wat heb je vandaag gegeten’ over ‘welke details van vandaag wil je je herinneren’ tot ‘is er iets wat ontbreekt in je leven?’.

Toen ik het boekje net in huis had schreef ik trouw iedere avond mijn antwoord voor die dag neer maar naarmate de weken voorbij gingen vergat ik het steeds vaker. Zo gebeurt het dat ik op een dag de antwoorden van de laatste 3 weken nog moet invullen terwijl het amper tijd kost wanneer je dit elke dag doet. Mijn Q&A diary beter bijhouden wordt dus zeker een van mijn voornemens van 2015!

QA3

Ondertussen bestaan er al Nederlandstalige variaties op het boekje maar naar mijn mening ziet de originele versie er nog steeds het leukst uit. Daarnaast zijn er ook Q&A diaries voor koppels, ouders, een diary voor jongeren die 3 jaar duurt en zelfs een speciale 4-jarige editie voor studenten zodat ze achteraf kunnen terugblikken op hun studententijd.

Voor mij is het een ideaal alternatief voor een dagboek, door dagelijks een vraag te beantwoorden kan ik me waarschijnlijk binnen een aantal jaren nog heel wat dagen terug herinneren zonder mijn verhaal van de hele dag te moeten neerpennen.

Het boekje zorgt ervoor dat je kort stil staat bij de dag die geweest is en dat je verder gaat nadenken over jezelf, je doelen, … Sommige vragen kan ik niet op enkele seconden beantwoorden en dat maakt het ook fijn, je leert jezelf beter kennen en hopelijk zal er achteraf een evolutie te zien zijn in de antwoorden!

QA2

 

Een gedachte over “Q&A diary

  1. Ah origineel. Ik heb al drie jaar het “One line a day” boekje, dat een beetje hetzelfde principe is, maar je schrijft dus wat je wil op miniscule lijntjes. Ik doe dit nu al bijna drie jaar elke avond voor ik ga slapen, het is een ritueel geworden. En leuk om te lezen wat ik diezelfde dag twee jaar geleden deed!

Geef een reactie

