Huishouden: hoe vaak …?

Huishoudelijke klusjes, het zijn niet de fijnste dingen maar van tijd tot tijd moeten ze toch gebeuren vooraleer het huis in een compleet onherkenbare, van stof doordrongen, varkensstal veranderd.
Omdat het niet altijd zo eenvoudig is om te weten om de hoeveel tijd je nu iets moet schoonmaken leek het me interessant om hier eens van elkaar te lezen hoe vaak we bepaalde huishoudelijke taakjes doen.

Omdat een huis nu eenmaal sneller vuil wordt wanneer er meer mensen in wonen vermeld je het best ook met hoeveel huisgenoten je samenwoont. Mijn persoonlijke antwoorden hieronder gaan over een huishouden met 2 volwassenen.

Hoe vaak:

– doe je het stof af?
Hier gebeurt dit ongeveer om de maand, wanneer we tussendoor bezoek verwachten dan gebeurt het tussendoor nog een keertje.

– ontkalk je de waterkoker/koffiezet?
Hiervoor hebben we niet echt een planning al wordt de waterkoker hier dagelijks gebruikt. Ik gok dat we dit om de maand doen.

– stofzuig je?
Ongeveer om de 2 weken, dan wordt het volledige huis gestofzuigd en gedweild.

– dweil je?
Idem als hierboven.

– maak je het bakje van het waspoeder / de wasverzachter schoon?
Tot voor kort zat hier geen regelmaat in wat ervoor zorgde dat het bakje steeds veel te vuil werd vooraleer ik eens de moeite nam om het schoon te maken. Nu zet ik dit iedere maand op de planning.

– reinig je de filter van de vaatwas?
De vaatwas wordt hier behoorlijk intensief gebruikt, deze staat iedere dag of om de dag op. Doordat we de meeste etensresten eerst in de GFT-bak doen komen deze niet in de filter terecht waardoor deze behoorlijk proper blijft. De filter halen we maandelijks uit de vaatwas om deze schoon te maken.

– reinig je de koelkast?
Hier ben ik echt enorm slecht in, meestal loop ik er al maanden aan te denken vooraleer het effectief gebeurt. Wanneer ik er aan denk dan lijkt het me ook steeds zo een gedoe om alles uit de koelkast te halen en al de boorden er uit te halen en af te wassen, om nog maar te zwijgen van de binnenkant. Achteraf gezien blijkt het nooit veel werk te zijn dus dit moet echt vaker gebeuren.
Ik denk dat we nu op ongeveer 2 keer per jaar zitten dat de koelkast volledig schoongemaakt wordt. We proberen er wel op te letten dat er geen bedorven dingen achter blijven en wanneer er iets vervallen is gooien we het zo snel mogelijk weg. Dat bespaart een hoop vieze geurtjes.

– lap je de ramen?
Dit gebeurt hier zo’n 4x per jaar, meestal rond februari, april, juni/juli en september/oktober, afhankelijk van hoe het weer is. Dit vind ik ook weer zo een grote klus maar wanneer het gedaan is kan ik er enorm van genieten want iedere keer weer valt het op hoe proper de ramen zijn eens ze gelapt werden.

– maak je het fornuis schoon?
Dit gebeurt ongeveer om de 2 weken. We hebben hier een gasfornuis, met al die onderdelen best wat werk maar in deze post lees je welk middeltje ik gebruik om de vetvlekken weg te krijgen.

– maak je de wc schoon?
We proberen dit om de 2-3 weken in te plannen. Doordat we 2 wc’s hebben worden deze niet zo snel vuil.

– maak je het bad / de douche schoon?
Hier thuis zijn we fervente douchers omdat dit nu eenmaal een pak sneller gaat dan wachten tot het bad volledig volgelopen is. We hebben een bad/douche combinatie doordat de douchekop ophangt in het bad. Omdat we graag een proper bad hebben wanneer we dan toch eens een bad nemen proberen we om de 3-4 weken het bad schoon te maken.

– maak je de oven schoon?
Onze combi-oven maken we om de maand schoon, afhankelijk van hoe vaak we deze gebruikt hebben en wat we er in gemaakt hebben.

Hoe vaak doe jij deze huishoudelijke taakjes? Mocht je nog andere huishoudelijke klusjes kennen die niet in het lijstje staan, voeg ze dan zeker toe!

3 gedachtes over “Huishouden: hoe vaak …?

  1. Ik stofzuig elke 2 dagen (living/keuken), omdat ik 2 katten heb en anders is dat hier gewoon een vuiligheid met haar en korreltjes die aan hun poten blijven hangen van de kattenbak. Dweilen lukt me niet meer na het stofzuigen, dus dat doet ons mama zo 1 à 2x per maand (zou willen gaan naar 3 à 4x als ik weer fit genoeg ben om het zelf te doen). Stof doe ik af voor ik stofzuig (again, kattenhaar kruipt OVERAL). Douche doe ik 1 à 2x in de maand en WC probeer ik ook elke week te doen (dan bedoel ik de vloer en de buitenkant van de wc + wasbak. Ik kap er om de 2 à 3 dagen eens wc reiniger in….)

    Al bij al vind ik dat ik het nog goed proper weet te houden (zou wel iets vaker de ramen mogen lappen…. woeps 🙂 )

  2. Wow, jij doet met meer regelmaat het huishouden dan ik alleszins! 😀
    Sinds papa een vriendin heeft woon ik quasi alleen, ik denk dat ik iedere 2 weken wel probeer te dweilen en dagelijks de afwas doe, maar de rest laat vaak op zich wachten tot het me echt stoort of het echt hoogdringend tijd wordt… 😀
    Nuja, zeker tijdens mijn stageperiode is er niet gedweild vanwege gewoon tijd te kort 😮 😦

Geef een reactie

