Review: Dagelijkse Kost – Jeroen Meus

2015 was nog maar goed en wel begonnen of mijn oog viel op een heel interessante promotie, de boeken van Dagelijkse Kost waren te koop voor maar €5/stuk! Deze kon ik natuurlijk niet laten liggen en na wat wikken en wegen gingen er 3 exemplaren mee naar de kassa. Dankzij Karen kwam ik te weten dat ze via de Collishop ook aan €5 te koop waren en dat nummer 1 & 2 als pakket verkocht werden voor maar €9,50. Na enkele dagen besloot ik de ontbrekende boeken ook te bestellen, en zo is mijn collectie compleet:

jeroen meus

Hoewel ik al een behoorlijke collectie kookboeken heb ben ik toch blij dat ik deze reeks nu ook in mijn bezit heb. De gerechten vind ik enorm inspirerend, het is dan ook heerlijk om met deze boeken in de zetel te kruipen en om gerechtjes te selecteren voor de komende week. In combinatie met het televisieprogramma Dagelijkse Kost zien mijn doordeweekse gerechten er een stuk minder saai uit. Bovendien heb ik ondertussen al heel wat nieuwe kruiden leren gebruiken, waar ik vroeger enkele peper en zout gebruikte, durf ik nu veel meer te experimenteren en heeft mijn eten ook veel meer smaak.

Ondanks dat ik deze boeken nog geen maand in mijn bezit heb, heb ik er toch al heel wat gerechten met succes uit klaar gemaakt, tijd voor een kort overzicht:

• Vegetarische curry (boek 1)
  • Uiensoep (boek 1)
  • Tortilla met ui en paprika (boek 3)
  • Balletjes met krieken (boek 3)
  • Worstenbroodjes (boek 5)
  • Pita-pizza’s (boek 5)

Wat mij het meest aanspreekt aan de Dagelijkse Kost boeken is dat de recepten over het algemeen heel eenvoudig zijn en dus echt dagelijkse kost maar die toch net dat tikkeltje meer zijn. Daarnaast staan er ook heel wat ideetjes in voor tijdens de feestdagen, is er aandacht voor vegetarische gerechten en kan je naar hartenlust combineren om zo tot jouw ideale menu te komen. De ideale kookboeken dus om je gasten eens te verrassen!

Doordat de gerechten net dat tikkeltje meer hebben zet het je ook aan om in de supermarkt op zoek te gaan naar dingen die je misschien niet standaard in je keuken hebt staan. Bij andere kookboeken vind ik dit vervelend omdat je dan ingrediënten moet kopen die je ofwel nergens vindt ofwel maar 1 keer nodig hebt maar bij de boeken van Jeroen Meus is dit niet het geval, alles is te koop in de supermarkt (toegegeven, soms moet je naar meerdere supermarkten vooraleer je alles gevonden hebt) en je ziet vaak dezelfde ingrediënten in heel uiteenlopende gerechten terug komen. Persoonlijk vind ik het heel fijn om in de supermarkt op zoek te gaan naar nieuwe dingen en wanneer ik dan iets nieuw probeer is het steeds een verrassing welke nieuwe smaken ik zal ontdekken.

Een ander belangrijk punt bij het koken vind ik tijd. Na het werk heb ik geen zin om nog uren in de keuken te staan vooraleer er iets op tafel komt, in de Dagelijkse Kost boeken staat er bij elk gerecht aangeduid hoe lang je er aan bezig zal zijn, zo kan je gemakkelijk een weekplanning opstellen, rekening houdend met hoe druk je het zal hebben. Wanneer ik er dan na het werk in slaag om toch nog een leuk gerecht op tafel te toveren geeft me dat meteen extra voldoening, je leert enorm veel bij door recepten uit te proberen wat direct motivatie geeft om andere recepten uit te proberen!

Ga deze boeken zeker in huis halen wanneer je je dagelijkse recepten wat wil opfleuren, inspiratie verzekerd!

6 gedachtes over “Review: Dagelijkse Kost – Jeroen Meus

1. O love Jeroen Meus!!! Heb het verzamelboek van Dagelijkse Kost. En het is echt waar: alles wat ik uit zijn boek maak, lukt! Dankzij hem durf ik wat meer koken en klaarmaken. En het is ook een waar feest om hem op tv te zien. Favoriet is zijn appelstrudel of chocolade moelleux

2. Die boeken zijn geweldig! Kocht zelf tijdens de laatste boekenbeurs zijn Dagelijkse Kost bijbel met 200 recepten en heb er toch ook al enkele van op tafel getoverd! 😀

3. Pingback: Instamonth januari 2015 | Sandra beleeft