Review: Lékué wafelvormen

Op het wenslijstje voor mijn verjaardag afgelopen december stonden onder andere deze wafelvormen van Lékué. Ondanks dat ik dus al een vermoeden had dat dit een mogelijks cadeau zou zijn was ik toch aangenaam verrast toen ik deze effectief van mijn ouders kreeg. Ondertussen zijn we 2 maanden verder en maakte ik 3 keer wafels met deze vormen, tijd dus om te kijken of ze echt de moeite waard zijn.

vormen1

De set bestaat uit 2 vormen waarmee je in totaal 8 wafels tegelijk kan bakken. Er zit ook een receptenboekje bij met een basisrecept voor wafels, hiervoor heb je volgende ingrediënten nodig:

ingredienten

De vanillesuiker is optioneel maar volgens mij kan je nooit mis doen met vanillesuiker. De melk zie je niet op de foto maar die moet er ook bij natuurlijk!

Aan de slag dan maar…

wafels_voor

Ik begin steeds met een zo goed als volle pollepel per vakje, wat overblijft verdeel ik dan nog verder over de vakjes. Wanneer je wil dat de hokjes van de wafels goed dicht zijn dan moet je er wel voor zorgen dat de volledige vorm bedekt is zoals je kan zien in het vakje linksboven.

Dan is het tijd voor de eerste bakronde, de wafels gaan er de eerste keer in op 220°:

wafels_tijdens

wafels_tijdens2

In het boekje staat dat de wafels 8 à 9 minuten in de oven moeten maar dat klopt niet helemaal. Zelf laat ik ze 20 minuten in de oven zitten. Op de foto’s hierboven zaten ze 18 minuten in de oven, zoals je kan zien zijn de wafels dan nog niet helemaal doorbakken, al is dat op zich niet zo erg, het is alleen niet zo eenvoudig om de wafels uit de vormen te krijgen dan. Daarna kan je door een snijplank over de wafels te leggen deze omdraaien en uit de vormen halen, als het goed is komen de meeste vanzelf los. Dan leg je ze op een met bakpapier bedekte ovenplaat voor de 2de ronde:

wafels_tijdens_3.1

wafels_tijdens_4

Zoals je kan zien was 18 minuten niet voor alle wafels lang genoeg, je kan ze dus beter 20 minuten in de oven laten zitten.

Tijdens de 2de ronde steek ik de wafels nog eens 15 minuten (volgens het boekje 5 minuten) in een oven op 220°, op die manier kunnen de wafels verder bakken en kleurt de bovenkant. Je houdt de wafels gedurende het volledige bakproces het best regelmatig in de gaten om te zien of ze klaar zijn.

Het eindresultaat:

wafels_na

wafels_na2

Zoals je kan zien zullen ze nooit de wafelschoonheidswedstrijd winnen (al kan dat ook aan mijn ongeduld liggen) maar uiteindelijk is het de smaak die telt en die is heerlijk! Misschien liggen de ongemakken (lange baktijd + soms moeilijk uit de vormen te halen na de eerste bakronde) aan het recept, de volgende keer probeer ik zeker een ander recept voor het beslag!

Nog even de voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:
– de vormen nemen weinig plaats in
– na het bakken heb je geen afwas meer, de vormen kunnen direct de vaatwas in!
– leuk als cadeautje of om jezelf cadeau te doen
– je kan in 1 keer meer wafels bakken dan met een gewoon wafelijzer
– leuk om met kinderen te doen aangezien de vormen zelf niet zo heel warm zijn, eens uit de oven koelen de vormen snel af.

Nadelen:
– redelijk lange baktijd
– niet altijd even eenvoudig om alle wafels mooi uit de vorm te halen na de eerste bakronde. Sommige gaan er heel vlot uit en andere blijven wat kleven in de vormen.

Geef een reactie

