8 redenen waarom ik van de lente hou

De voorbije week was het overduidelijk: de lente komt eraan! Op vrijdag de 13de stond ik ’s ochtends in de badkamer mijn tanden te poetste en ik merkte het meteen, de vogeltjes waren volop aan het fluiten en het werd langzaam maar zeker iets vroeger licht dan de weken ervoor. Toen ik later die ochtend te voet onderweg was naar het werk realiseerde ik me dat de lente mijn favoriete seizoen is. Het is niet zo dat ik een hekel heb aan de andere seizoenen maar die hebben voor mij allemaal minpunten: in de winter is er kans op sneeuw en zijn de dagen te kort, in de zomer is het in België ofwel nat ofwel veel te warm en in de herfst regent het me ook net iets te vaak. Natuurlijk zijn er heel wat mensen die een hekel hebben aan de lente omdat de pollen dan weer volop aanwezig zijn maar doordat ik hier zelf niet al te veel last van heb neem ik dat er graag bij.

In deze blog sta ik graag even stil bij wat ervoor zorgt dat de lente mijn favoriete seizoen is:

1. De dagen worden langer. Doordat ik iedere ochtend vroeg het huis uitga vind ik het heerlijk wanneer ik merk dat het vroeger licht wordt. Met opstaan heb ik niet veel problemen maar zolang het donker blijft lijk ik maar niet wakker te worden en functioneer ik als een zombie op automatische piloot. Wanneer het vroeger licht wordt voel ik me veel uitgeruster en wakkerder wanneer ik op het werk aankom. Daarnaast kan je ook nog buiten iets doen wanneer je terug van het werk thuis komt, een avondwandeling maken, de planten en bloemen in de tuin water geven, het zorgt ervoor dat ik meer het gevoel heb dat ik een nuttige dag achter de rug heb dan tijdens de winter.

2. De vogeltjes fluiten. Niks zo fijn dan wandelingen te maken in het gezelschap van vrolijke vogeltjes die weer van zich laten horen. Zij zorgen vanzelf voor een vrolijk humeur.

3. Alles komt weer tot leven. Onze tuin ziet er in de winter maar triestig uit, verdorde planten, een haag waar enkel wat takjes van overblijven, … Maar wanneer het lente wordt zie je alles weer tot leven komen, de haag krijgt weer blaadjes en wordt dikker, de planten en bloemen ontwaken uit hun winterslaap, er is gewoon veel meer kleur in de lente en voor mij betekent kleur vrolijkheid!

4. Er is veel meer leven. Hiermee bedoel ik dat de mensen terug meer op straat komen, vanaf dat de eerste zonnestraaltjes doorbreken zie je terug veel meer wandelaars en fietsers. Daarnaast begint iedereen terug te klussen buiten, het gras wordt gemaaid, de haag wordt kort geschoren, kinderen spelen in de tuin, de fonteinen in de vijvertjes beginnen opnieuw te kletteren. Ik kan zo genieten van al deze geluiden wanneer ik buiten ben.

5. Weg met al die lagen kledij. In de winter kan ik er van genieten om verschillende lagen kledij over elkaar aan te doen om het lekker warm te hebben al begint dit na een tijdje toch te vervelen. In de lente kan je al veel minder laagjes beginnen dragen wat betekent dat er minder was en strijk is, win-win!

6. Terrasjes doen. Tijdens een fietstochtje of een wandeling even op adem komen op een terrasje en kijken naar andere mensen terwijl je van een fris drankje geniet, wie houdt hier nu niet van?

7. Gedaan met die winterkost. Ik ben enorm fan van worst met stoemp, soep, ovenschotels en andere winterkost maar wanneer de lente aanbreekt en er terug wat meer variatie in de groenten komt hou ik ervan om zomerse gerechten op tafel te zetten.

8. De mensen zijn vrolijker. Gedaan met grommen en vervelend doen tegen elkaar, het is gewoon een feit dat mensen verdraagzamer en gelukkiger zijn van zodra de eerste zonnestralen tevoorschijn komen!

Wat mij betreft mag de lente beginnen, ik ben er klaar voor!

Wat is jouw favoriete seizoen en waarom?

3 gedachtes over “8 redenen waarom ik van de lente hou

  1. Ik ga voor de herfst of de lente.

    De zomer is te warm, de winter te donker en koud.
    Maar in de herfst knisperen de bladeren heerlijk en in de lente verdwijnen overal die laagjes stof.
    De cyclus van de lente met zijn nieuw begin en in de herfst afscheid nemen van het voorbije jaar, ik vind dat heerlijk.
    Maar het beste aan de lente en herfst? Het zijn de meest kleurrijke seizoenen. In de winter is alles donker, in de zomer alles te licht. Maar de lente en herfst zijn heerlijk kleurrijk.

Geef een reactie

