Vitamines, een wondermiddel?

Tot voor kort lag ik regelmatig (lees: iedere 2 maand) een week lang uitgeput in bed met koorts en griepsymptomen. Na lange tijd wist mijn schoonmoeder me toch te overtuigen om te starten met het nemen van extra vitamines. In het begin geloofde ik hier niet echt in, ik had eerder al eens een vitaminekuur gedaan en was toen alsnog ziek geworden. Bovendien vond ik van mezelf dat ik best gezond leefde, toegegeven, ik eet regelmatig een koekje maar daarnaast eet ik ook voldoende groenten en fruit, dat zou toch moeten volstaan om niet ziek te worden? Niet dus, keer op keer sneuvelde ik en wanneer dat gebeurde was het meteen steeds een complete crash. Ik zag mijn bed meer dan me lief is en mijn maag moest telkens weer recupereren na alweer een nieuwe dosis (nutteloze) antibiotica.

Vorige zomer besloot ik dat het genoeg was geweest en ging ik bij mijn schoonmoeder (aka geneeskunde/vitaminengoeroe van de familie) te raadde. Sindsdien ziet mijn vitaminepatroon er zo uit:vitamines

  • Steovit vitamine D3, 500mg: deze neem ik iedere avond na het eten. Vooraleer ik begon met het nemen van extra vitamines bleek uit mijn bloedresultaten dat ik een behoorlijk tekort had aan vitamine D (17 ng/ml in plaats van minimum 30 ng/ml). Na 2 maanden deze tabletten genomen te hebben liet ik opnieuw mijn bloed testen en de waarden bleken gestegen te zijn naar 22 ng/ml, nog steeds niet de waarde die het zou moeten zijn maar het verschil was duidelijk merkbaar.
    Deze vitamines zijn vrij te verkrijgen bij de apotheek en bestaan ook in grotere dosissen van 1000 mg, ideaal voor in de winter al geef ik er de voorkeur aan om tijdens de wintermaanden (van november tot en met februari) 2 tabletjes van 500 mg te nemen omdat ik me bij die van 1000 mg al vaak misselijk gevoeld heb.
  • Dagravit Mama & Baby: deze multivitamines richten zich specifiek op vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn. Het zijn gewone multivitamines met extra foliumzuur en vitamine D. Na een lange zoektocht vond ik de waarden van deze vitamines het best aansluiten bij de richtwaarden voor vitamines die vrouwen dagelijks nodig hebben. Hiervan neem ik er iedere ochtend eentje. De vitamines zijn verkrijgbaar bij de Etos in Nederland (meteen het ideale excuus om nog eens te gaan shoppen in Nederland!).
  • Now B-12 geheugenformule 1000 microgram: in zowat alle multivitamines zit er ook vitamine b12, zij het dan in de vorm van cyanocobalamine, de vorm die door het lichaam niet opgenomen wordt en dus overbodig is. In deze vitamines van Now zit b12 in de vorm van methylcobalamine, de vorm van b12 die door de meeste mensen wel opgenomen wordt. Deze tabletjes kan je laten smelten onder de tong en neem ik ongeveer 3 maal per week in na het ontbijt. Deze vitamines zijn voor zover ik weet niet verkrijgbaar in Belgische winkels en bestel ik steeds op Pleinshoppen.nl.
  • Be-Life Zink & B6: deze vitamines zouden goed zijn tegen oxydatieve stress en zouden de vruchtbaarheid bevorderen. Deze neem ik ongeveer wekelijks, al durf ik dit wel eens over te slaan. De Be-Life vitamines zijn ook gewoon in de apotheek verkrijgbaar.

Het lijkt misschien veel maar deze combinatie lijkt voor mij echt te werken. Sinds ik deze vitamines neem (juli 2014) ben ik niet meer ziek geweest op een verkoudheid na, een hele verbetering met voordien dus! Natuurlijk geloof ik niet dat dit enkel door de vitamines komt maar ik ben er wel van overtuigd dat ze helpen en hun werk doen. Daarnaast probeer ik voldoende groenten en fruit te eten en voldoende te bewegen. Zo neem ik mezelf voor om eerst al het fruit dat ik meeneem naar het werk (iedere dag is dat een banaan, mandarijn/sinaasappel en eventueel nog wat framboosjes of een kiwi) op te eten alvorens een koekje te nemen. Op die manier merk ik dat ik veel minder koekjes eet dan voordien en me over het algemeen fitter voel.

Aan deze vitamines hangt natuurlijk ook een prijskaartje al vind ik dat best meevallen, ik geef liever geld uit aan vitamines die werken dan aan doktersbezoekjes en antibiotica waarna ik nog weken maagproblemen heb.

Het heeft dus even geduurd maar ik zie het nut van extra vitamines innemen zeker in!

Neem jij extra vitaminesupplementen?

Een gedachte over “Vitamines, een wondermiddel?

Geef een reactie

