Zwangerschapsupdate: week 17

Week 17 was naar mijn gevoel een week met heel wat ups en downs. Zo was er een dag waarbij ik gewoon helemaal kapot thuis kwam, op het werk was het niet zo fijn geweest, ik voelde me niet helemaal lekker in mijn vel en het ging gewoon even niet. Gelukkig had ik in het weekend opnieuw wat meer energie en hield ik een heuse opruimactie, om de een of andere reden voel ik mezelf ook altijd wat ‘lichter’ en opgeruimder als ik in huis iets opgeruimd heb, heel bizar!

Ongeveer halverwege week 17 ging het weer wat minder. In de nacht van zondag op maandag werd ik wakker voor mijn nachtelijk toiletbezoek en ik merkte meteen dat er iets niet pluis was, terwijl ik nog in bed lag voelde ik me namelijk enorm duizelig. Na even wachten besloot ik toch de tocht naar de wc te ondernemen (gelukkig ligt die naast onze slaapkamer!) en geraakte ik veilig terug in bed. Ik dacht dat het wel zou beteren na nog een paar uurtjes slaap maar op maandagochtend was het helemaal niet beter. Daarom besloot ik even mijn bloeddruk te meten, normaal is die altijd netjes 120/80 maar nu had ik plots maar 90/55, geen wonder dat ik me duizelig voelde! Omdat ik mezelf niet zag vertrekken naar het werk besloot ik om een dagje thuis uit te rusten, misschien had ik gewoon wat overdreven met opruimen in het weekend en niet voldoende gerust? Ik hou er niet van om meteen alarm te slaan en de huisarts of gynaecoloog te bellen, (wat als het om niks blijkt te gaan?) dan lijk ik precies die zwangere die te lui is om te gaan werken terwijl dat niet het geval is.

De dag erna ging het al wat beter, mijn bloeddruk was nog steeds te laag maar bevond zich wel binnen de normale grenzen, toch maar naar het werk proberen gaan dan. Daar kreeg ik te horen dat ik misschien toch beter even de dokter had gecontacteerd waardoor ik de hele dag met een schuldgevoel aan mijn bureau zat. Ik had gelezen dat een te lage bloeddruk op zich geen probleem is maar dat het enkel vervelend is omdat je duizelig enzo bent (en je kan vallen natuurlijk dus je bent beter op je hoede). Toch nog maar even afwachten dus en zien wat het die avond werd.

Op woensdagochtend was mijn bloeddruk terug gedaald en voelde ik me opnieuw duizelig. Nu vond ik het zelf ook welletjes geweest en contacteerde ik de huisarts. Familie en vrienden hadden me al geadviseerd om beter eens te veel te bellen naar de huisarts dan te weinig, zeker tijdens een zwangerschap dus zo gezegd zo gedaan. Enkele uren later stond hij aan de deur en bleek mijn bloeddruk prima in orde, typisch! Hij bevestigde dat een lagere bloeddruk normaal was en dat ik maar eens vaker zoute chips en extra zout moet eten dus dat ga ik dan maar proberen doen. Voor de zekerheid heeft hij me de rest van de week thuis gehouden om even tot rust te komen en er daarna weer tegen aan te gaan!

Conclusie: eigenlijk gaat alles prima maar is de ongerustheid toegeslagen door de duizeligheid. Enerzijds wil je zeker zijn dat alles goed gaat met de baby maar anderzijds wil je ook niet meteen iemand lastig vallen hiermee, wat als ze je dan niet meer serieus nemen als er echt iets aan de hand is?!

Een gedachte over “Zwangerschapsupdate: week 17

  1. Mijn gynaecoloog zei altijd dat ik nooit teveel kon bellen tijdens mijn zwangerschap! Zeker rond de 30e week ben ik blij dat ik dat gedaan heb, want die steek die ik heel de tijd voelde bleek te gaan om het feit dat ik al ontsluiting had…. Woeps! Dus als er iets is, gewoon bellen 🙂

Geef een reactie

