Het leed dat koffie heet

Koffie, de een drinkt het de hele dag door alsof hij door een onzichtbaar infuus verbonden is met het koffiemachine, de ander zweert het volledig af. Persoonlijk ben ik geen van beide uitersten maar kan ik best genieten van een kopje koffie (met koekje/taartje erbij uiteraard!). Zeker tijdens de donkere wintermaanden is een kopje koffie bij het ontbijt voor mij goud waard om de dag goed te beginnen.

Het was dan ook even aanpassen toen ik halverwege november een positieve zwangerschapstest in mijn handen had. Vooraf had ik mezelf al voorgenomen om geen koffie meer te drinken van zodra ik wist dat ik zwanger was dus daar ging ik me dan ook aan houden. Al gaat dat tot nu toe niet zonder slag of stoot, zeker tijdens de eerste weken en maanden voelde ik me soms gewoon een wrak en vroeg ik me af of 1 kopje koffie dan echt zoveel kwaad zou kunnen? Maar ik heb tot nu toe doorgebeten en heb zelfs geen décafiné aangeraakt dus daar ben ik best fier op. Bovendien betwijfel ik of het me zou smaken, ik heb geen complete afkeer van de geur van koffie nu ik zwanger ben maar ik moet toegeven dat het niet zo heerlijk ruikt als voordien dus wie weet krijg ik wel een volledige afkeer van koffie als ik nu zou toegeven…

Nu wil ik zeker geen moeders gaan veroordelen die tijdens de zwangerschap wel koffie dronken maar persoonlijk voel ik me er gewoon niet prettig bij. Ik denk dat ik achteraf met een enorm schuldgevoel zou zitten. Iedere dag vraag ik me wel eens af of alles goed gaat met de baby en door dan iets te drinken wat afgeraden wordt zou ik me waarschijnlijk nog onzekerder gaan voelen.

Gelukkig beginnen de dagen nu wat langer te worden en komt de zon al eens meer piepen, dat geeft me meteen een energieboost! Binnenkort komt de lente eraan en dan hoop ik dat de drang naar koffie helemaal verdwijnt.

Mochten er moeders of mede-zwangeren meelezen: hoe doe/deed jij dat tijdens je zwangerschap?

3 gedachtes over “Het leed dat koffie heet

  1. Ik was een koffieverslaafde en dacht al dat ik nooit koffie zou kunnen laten. Wat wou nu het toeval: op de één of andere mysterieuze manier ging ik al bij de geur van koffie bijna over mijn nek, toen ik pas zwanger was. Ik kon het van de ene op de andere dag niet meer verdragen. Pas toen mijn zoon geboren was, kreeg ik mijn smaak terug en genoot ik er terug opnieuw van. Heel bizar.

  2. Wordt koffie afgeraden??? Wow…. Oei…. Ik dronk enkel deca omdat ik me van gewone koffie hyper voelde tijdens mijn zwangerschap. Maar wist totaal niet dat het afgeraden werd.

  3. In het begin van mijn zwangerschappen kon ik ook totaal geen koffie meer verdragen, iets verder dronk ik af en toe wel eens een kopje deca. Daar moet je gewoon mee doen wat goed voelt en ik duim mee dat de zon en bijhorende energie er snel aankomen!

Geef een reactie

