Zwangerschapsfavorieten: allerlei

Na de food editie vorige week is het deze week tijd om mijn overige zwangerschapsfavorieten op te lijsten. Dit lijstje is niet altijd even sexy maar was voor mij noodzakelijk om vlot de zwangerschap door te komen.

Striemencrème

Reeds enkele maanden voor ik zwanger was had ik een flesje Bio oil in de kast staan voor mocht het zover zijn, dan kon ik alvast meteen beginnen smeren! Helaas had ik hier door de vermoeidheid en misselijkheid niet het karakter voor om dit van in het begin 2 maal per dag te doen. Bovendien had ik door de misselijkheid al snel een afkeer van de geur van bio oil en vond ik het vooral ’s ochtends vervelend om te gebruiken (vettig!).

Pas rond week 11-12 begon ik braaf iedere ochtend en avond te smeren en ben ik ook andere crèmes beginnen te gebruiken. Zo gebruikte ik tot nu toe naast bio oil een crème van Mustela (deze vond ik ook niet zo heel lekker ruiken) en de zwangerschapsstriemenbalsem van Bepanthen (ook enkel verkrijgbaar in Nederland). Vooral over deze laatste ben ik heel tevreden. De balsem van Bepanthen ruikt niet sterk, trekt goed in en geeft me het gevoel mijn huid goed te hydrateren. Onlangs bestelde ik deze opnieuw en koos ik ook voor een lotion van Palmers.

Tot nu toe zijn er nog geen striemen te zien en blijf ik dus braaf verder smeren, hoera!

Zwangerschapskledij

Al vrij snel (rond week 7-8) kreeg ik problemen met het dichtdoen van mijn broeken. Daarom besloot ik rond week 10 om enkele zwangerschapskleren te kopen. Toen ik in het pashokje voor het eerst een zwangerschapsbroek aantrok deed ik bijna een vreugdedansje, wat een verademing! Ondertussen heb ik een aantal broeken en t-shirts, ze zijn de investering meer dan waard!

Steunkousen en buikband

Iets minder charming maar niet minder nuttig: steunkousen en een buikband. Rond week 10 ging ik ook een paar steunkousen halen bij de plaatselijke CM Thuiszorgwinkel. Niet goedkoop (zo’n 50€ voor 1 paar!) maar tot nu toe zijn geld meer dan waard. In het begin is het nogal sukkelen met het aan- en uittrekken van de sokken (tip: neem er een set van die handschoentjes bij voor in het begin!) maar na een tijdje geraak je hier best bedreven in. Ik koos voor een model met open teen en tot onder de knie, puur preventief aangezien ik voor de zwangerschap nog geen last had van spataders of iets dergelijks.

Vooral nu het warmer wordt en de buik steeds dikker wordt vind ik het een goede ondersteuning. Het enige nadeel is dat shorts en rokjes er tijdens de warme dagen niet aan te pas komen aangezien dat er met die steunkousen niet zo fancy uit ziet maar ach het is maar voor even!

Daarnaast kocht ik na enkele weken in het 2de trimester een buikband voor extra ondersteuning. Al voor mijn zwangerschap kon ik last hebben van pijn in mijn onderrug en aangezien dit met de zwangerschap alleen maar erger wordt ging ik voor een buikband van Carriwell. Deze is makkelijk zelf aan te doen met velcro’s. Aangezien mijn buik doorheen de dag dikker wordt (hallo trage spijsvertering!) maak ik de band na het middageten iets losser. Zeker sinds het einde van het 2de trimester merk ik het nut van deze band, wanneer ik deze een dag niet draag heb ik ’s avonds gegarandeerd last in mijn rug terwijl dit met de band veel minder tot niet is.

Fysiologische neusdruppels

Op het einde van het 2de trimester kreeg ik te maken met een venijnige verkoudheid.   Mijn neus zat potdicht waardoor ik amper kon ademen en ik voelde me een en al ellende. Omdat ik geen medicatie wil nemen tijdens mijn zwangerschap probeerde ik me te behelpen met warme melk en honing (ook een aanrader trouwens!)

Na enkele dagen sukkelen besloot ik toch naar de apotheek te gaan. Daar kreeg ik fysiologische neusdruppels mee die ik 2 tot 3 maal per dag gebruikte. Na 2-3 dagen ging het al een pak beter dus mijn raad aan zwangere vrouwen met een verkoudheid: gewoon doen die fysiologische neusdruppels!

Boeken

Er bestaan honderden boeken met tips en tricks voor zwangere vrouwen en lange tijd zag ik het bos door de bomen niet meer. Ieder boek lijkt nuttig en je wil natuurlijk zoveel mogelijk informatie verzamelen om op de hoogte te zijn over je zwangerschap en over hoe het leven met een baby zal zijn en hoe je je hierop het best kan voorbereiden.

Uiteindelijk kwam ik bij deze 3 boeken terecht:

boeken.jpg

  • Jouw Babycare bijbel (Dr A.J.R. Waterson)
    Dit boek geeft een overzicht over de verzorging van kinderen tussen 0 en 3 jaar. Momenteel vind ik het vooral interessant om te lezen over de verzorging van de pasgeboren baby en over het voeden. Daarnaast gaat het boek ook in op de ontwikkeling van de baby van maand tot maand, op slapen, het leren eten en kinderziektes.
  • Mama worden (Mama Baas)
    In dit boek gaat het eerder over de zwangerschap zelf, van het zwanger worden, de ontwikkelingen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de eerste weken na de bevalling. Ik heb lang getwijfeld om dit boek te kopen maar toen ik het in de bib zag staan besloot ik om het gewoon te ontlenen en niet zelf aan te kopen. Op dat moment zat ik al een eind in het 2de trimester waardoor de informatie over de zwangerschap week na week niet zo interessant meer was. Al moet ik zeggen dat ik dit boek echt kan aanraden aan iedere zwangere, het leest als een trein en geeft je praktische en nuttige info en antwoord op verschillende vragen die je tijdens je zwangerschap kan hebben.
    Daarnaast staan er tussendoor kleine getuigenissen van moeders waardoor het meteen “echter” lijkt.
    In september komt er een nieuw boek uit van Mama Baas getiteld”Mama heeft alles (bijna, maar nooit helemaal, niet echt) onder controle”, dit komt zeker op mijn verlanglijstje!
    Daarnaast heeft Mama Baas ook een uitgebreide en boeiende website, zeker de moeite om eens een kijkje te nemen!
  • De Melkfabriek (Sofie van den Enk / Eva Munnik)
    Dit laatste boek gaat dieper in op het geven van borstvoeding en de problemen/ongemakken die hiermee gepaard kunnen gaan.
    Momenteel zit ik met het idee om na de bevalling borstvoeding te proberen maar aangezien dit een compleet nieuwe wereld voor me is heb ik geen idee waar ik me aan mag verwachten. Ondertussen ben ik ongeveer halverwege dit boek en moet ik zeggen dat het me eerlijk overkomt. Er staan heel wat getuigenissen in van moeders en is opnieuw en heel praktisch boek. Bovendien bevalt de typisch Nederlandse stijl me wel, er worden geen doekjes om gewonden en het staat er gewoon zoals het is. Daarnaast wordt borstvoeding in dit boek niet opgedrongen (iets wat ik tegenwoordig te vaak vind gebeuren). Zeker een aanrader voor wie overweegt of twijfelt om borstvoeding te geven!

Collect & go

Last but not least: collect & go! Dit is de afhaaldienst van de Colruyt waarbij je online je boodschappen besteld en dan in 5 minuutjes gaat afhalen op een tijdstip dat je zelf gekozen hebt. Tegenwoordig kan dit bij zowat iedere supermarkt en dat kan ik alleen maar toejuichen. Niks zo handig als rustig online kiezen wat je wil om het daarna snel af te halen zonder een halfuur aan de kassa aan te schuiven of hopeloos te staan zoeken in de rekken tussen al die andere winkelende mensen.

Op zich ga ik graag naar de supermarkt maar met die buik die steeds meer in de weg zit vind ik het veel handiger op deze manier. Volgens mij zal dit ook na de zwangerschap onze manier van winkelen worden!

 

Welke zwangerschapsfavorieten vond jij onmisbaar tijdens je zwangerschap?

Geef een reactie

