Zwangerschapsupdate: week 34 – 35

Week 34

Deze week ging precies in een waas aan me voorbij. Slapeloosheid lijkt wel het centrale thema tijdens het 3de trimester! Naast dat ik vooral moet opstaan voor de eindeloze nachtelijke toiletbezoekjes lukt het me ook steeds moeilijker om nadien de slaap opnieuw te vatten. Daar lig ik dan om 3 of 4 uur ’s nachts, klaarwakker, wetende dat de wekker om 5.45 uur opnieuw onverbiddelijk af zal gaan. Ondanks dat het ongetwijfeld de ideale voorbereiding is op het leven met een kind voel ik me door deze vermoeidheid overdag vreselijk.

You know you're pregnant when ...... #pregnancy #funny #sleep:

Daarnaast ben ik opnieuw vaker misselijk en krijg ik plotse zweetaanvallen, wat gebeurt er toch allemaal?! Een comfortabele houding vinden zit er ook niet meer in, lang recht staan is vervelend, zitten is na een tijdje vervelend en wanneer ik ’s avonds in bed ga liggen word ik gek van de rugpijn. Ondanks dat ik nog steeds geniet van het zwanger zijn en hier enorm dankbaar voor ben moet ik toch af en toe eens lekker kunnen klagen over deze kwaaltjes!

Gelukkig mochten we deze week opnieuw afsluiten met een bezoekje aan de gynaecoloog. Ik had me nog maar net aangemeld in het ziekenhuis toen ik al telefoon kreeg van de gynaecoloog met de vraag of ik meteen kon langskomen. Blijkbaar was haar vorige afspraak er nog niet en zat er een andere patiënt vast op een andere afdeling waardoor ik 45 minuten vroeger dan voorzien mocht langs gaan, joepie! Een “once in a lifetime” vertelde ze me zelf want meestal zitten we nog 1 tot 1,5 uur te wachten na ons voorziene tijdstip vooraleer we op consultatie mogen.

De baby weegt nu zo’n 2450 gram en is nog verder ingedaald. Bovendien heb ik 2 centimeter ontsluiting, when did that happen?! Ik vraag of ik nog anderhalve week mag blijven werken maar dat lijkt de gynaecoloog niet zo’n goed idee waardoor we besluiten dat dit mijn laatste werkdag was. Vanaf week 35 ga ik dus officieel met zwangerschapsverlof zodat ik het echt rustiger aan moet gaan doen. Mocht de baby nu geboren worden dan gaan ze dit niet meer tegenhouden maar om de baby na de geboorte meteen op de kamer te mogen houden willen ze dat hij 2500 gram weegt én ten vroegste met 36 weken geboren wordt, duimen dus dat hij nog even geduld heeft!

I'm this is so me right now.... 15 Funny E-Cards About Pregnancy:

Week 35

Zwangerschapsverlof dus. 2,5 weken vroeger dan ik eerst gedacht had. Ik had deze datum ondertussen al wat bijgesteld omdat ik merkte dat het me niet zou lukken maar zo vroeg had ik het nu ook weer niet verwacht. Hier zit ik nu thuis met gemengde gevoelens.

Blij omdat ik nu eindelijk echt kan rusten, ik hoef me geen zorgen meer te maken over mijn slapeloze nachten want ik kan overdag heerlijk een dutje doen in de zetel. Daarnaast denk ik dat het voor de baby ook beter is dat ik mezelf rustig houd en niet meer heel de dag gedwongen op het werk op mijn bureaustoel zit en niet even kan gaan liggen wanneer ik merk dat het nodig is. Bovendien wil ik uitgerust aan de bevalling beginnen! Enkele maanden geleden is een collega van me plots bevallen toen ze na een werkdag thuis kwam en haar water brak, de dag nadien is haar dochter geboren! Als ik daar aan denk breekt het angstzweet me toch uit want ik denk dat ik helemaal niet voldoende energie zou hebben om na een werkdag meteen aan die bevalling te beginnen!

Waiting for this baby is like picking up someone from the airport but you don't know who they are or what time their flight comes in.:

Anderzijds vraag ik me af hoe lang het nog gaat duren, ik wil natuurlijk dat de baby nog wacht tot we aan de 36 of nog liever 37 weken zijn maar wat als meneertje besluit om tot week 39 of 40 te blijven zitten? Op dit moment voelt die gedachte aan als een verkwisting van mijn zwangerschapsverlof want ik wil natuurlijk zoveel mogelijk tijd met dat kleine ventje kunnen doorbrengen na zijn geboorte.

Kwaaltjes in week 35? Vermoeidheid uiteraard, nadenken over hoe het zou zijn om permanent met een toilet aan mijn achterste te lopen, opgezwollen rechtervoet (hallo steunkousen, jullie hoeven niet sexy te zijn maar doe jullie werk dan toch!), omrollen in bed lijkt onmogelijk, zijn dit indalingsweeën of gaat het nu echt beginnen?

Als ik dit nu terug lees lijkt het vreselijk maar daarnaast ben ik natuurlijk ook enorm blij dat de baby er nog steeds in zit (de gynaecoloog leek ook wat verwonderd toen ik op het eind van week 34 nog langs kwam, blijkbaar was dat voor haar ook een opluchting) en geniet ik van de schopjes en zijn aanwezigheid!

 

Een gedachte over “Zwangerschapsupdate: week 34 – 35

  1. Hey nichtje is allemaal normaal wat je hebt qua kwaaltjes. En beetje te vroeg is niet altijd een probleem (kijk maar na ons nynke ze is op 37,5week geboren en ik was zielsgelukkig dat ik mijn lichaam weer voor mij had … ze had natuurlijk wel een goed geboorte gewicht ) . Het voornaaste is dat je nu goed naar je lichaam luisterd en dat je slaapt en rust wanneer je dat wilt of wanneer je lichaam het vraagt . Verder wens ik je nog een paar rustige weken toe en moest ik u ni meer horen voor de bevalling wens ik jou nog een vlotte bevalling toe. Toi toi toi …
    Inge XxX

Geef een reactie

