Wat 3 maanden moederschap mij geleerd hebben

Op 22 augustus was Finn alweer 2 maanden oud. Het was dan ook de bedoeling dat dit blogje op die dag online zou komen maar zoals dat gaat eens je ouder bent is dat dus niet gelukt. Daarom maak ik er maar meteen 3 maanden van.

Ik moet wel zeggen dat 3 maanden moederschap me al heel wat bijgebracht hebben, zoals:

  • Go with the flow: al tijdens mijn zwangerschap had ik me voorgenomen om me niet meer op te jagen eens de baby er was. Er was me immers vooraf al vaak genoeg gezegd dat baby’s helemaal geen ritme hebben en dat je niet moet verwachten om met kinderen iets ‘op tijd’ te kunnen doen. Voorlopig lukt het vrij goed al vind ik het toch lastig wanneer we bijvoorbeeld een afspraak hebben bij Kind & Gezin en meneertje wil eerst nog een flesje drinken vooraleer we kunnen vertrekken.
  • Slapen. Of liever gezegd, het gebrek hieraan. Natuurlijk wist ik op voorhand dat zo’n baby niet meteen doorslaapt maar na 10 weken begint het best door te wegen. Finn drinkt meestal nog ergens tussen half 1 en 2 uur ’s nachts en dan nog eens tussen 4 en 5 waardoor mijn nachten echt wel gebroken zijn. Ze zeggen dan wel dat je overdag kan meeslapen maar aangezien Finn overdag het liefst op zijn buikje slaapt zit dat er niet meer in *geeuw*.
  • Douchen is de hemel. Aaaah, even douchen, even me-time. Mijn douchemomentjes zijn gereduceerd tot 2 maal per week en daar geniet ik dan ook volop van (nu klinkt dat misschien niet zo hygiënisch maar ik was me wel iedere dag netjes aan de lavabo hoor!). Daarnaast is mijn wekelijkse uitstapje naar de Colruyt op vrijdagavond of zaterdagochtend ook puur genieten haha!
  • Zo’n baby lijkt het te ruiken als je aan het koken bent of net wil eten. Echt iedere keer opnieuw is meneertje wakker als ik net enkele chipolata’s in de pan heb gezwierd of net klaar ben om aan tafel te gaan. Hoe doen ze het toch?!
  • Zorg voor jezelf. Dit is er eentje waar ik nog maar sinds kort aandacht aan besteed. Na 12 weken moederschap ben ik namelijk gesneuveld met een ferme keelontsteking en dit heeft me doen inzien dat het niet allemaal perfect moet. Het huis moet niet constant spik en span zijn, de strijk moet niet altijd klaar zijn en er moet hier niet elke dag een vers, ingenieus gerecht op tafel komen. Gewoon is ook al goed en als het eens niet lukt dan is dat jammer. Het belangrijkste op dit moment zijn Finn en ikzelf (en mijn man natuurlijk!). Mijn prioriteit ligt bij het verzorgen van Finn en als hij wakker is met hem spelen of wandelen. Op momenten dat hij slaapt probeer ik snel enkele huishoudelijke klusjes te doen (was opplooien, dingen steriliseren, …) maar ik zeg sneller stop tegen mezelf. Tijd om een tasje thee te drinken en even een boek te lezen moet namelijk ook kunnen!
  • Vertrouw op je gevoel. De eerste weken werd ik bijna gek van onzekerheid. Nu heb ik dat soms nog wel maar al een pak minder. Doordat ik zo goed als 24/7 bij Finn ben begin ik hem door en door te kennen en weet ik wat hij nodig heeft. Er zijn natuurlijk steeds weer nieuwe situaties waarin het wat zoeken is maar meestal is wat ik denk  dat hij nodig heeft wel juist. Jij als moeder kent je kind dus laat je niet gek maken door anderen ;).
  • Ritme. In het eerste puntje zei ik ‘go with the flow’ en dat doe ik ook grotendeels maar nu Finn minder flesjes krijgt (momenteel nog 5 op 24 uur) probeer ik wat meer ritme in onze dagen te steken zoals een wandelingetje ’s ochtends en een slaapritueel ’s avonds zodat hij dit gewoon wordt.
  • Doe waar je je goed bij voelt. Toen ik net bevallen was voelde ik een enorme druk op mijn schouders om alles perfect te doen. Vandaag de dag is het namelijk een must om borstvoeding te geven, om zo snel mogelijk opnieuw te sporten, om gezond te eten en om ook nog eens een supersociaal leven te hebben. Na 2 maanden had ik al door dat dit niks voor mij was en liet ik dus enkele dingen los. Zoals de borstvoeding. Ondertussen zijn we al een maand verder en ik voel me een pak beter. Mijn dagen zitten nog altijd bomvol maar ik voel me toch gelukkiger aan het einde van de dag dan toen ik nog borstvoeding gaf. Daarnaast probeer ik braaf de oefeningen van de kinesist te doen om toch een beetje buikspieren te kweken maar in de sportschool zal je me niet vinden.
  • Geniet! Dit is ook eentje waar ik zelf wat heb voor moeten werken. Ik heb alles graag op orde waardoor ik vergeet te genieten. Nu er wat meer interactie komt met Finn probeer ik echt bewust meer te genieten van de momenten met hem. Ik heb er bewust voor gekozen om thuis te blijven tot hij 6 maanden is dus wil ik echt van ieder moment genieten en een fijne band op te bouwen. In het begin lijkt zo’n baby precies niet veel te evolueren maar als ik er bij stilsta dan is hij in die 3 maanden tijd echt al zoveel veranderd! Hij begint meer geluidjes te maken, lacht sinds kort (vooral nog zonder geluid), toont interesse in verschillende dingen,…
  • Wat groeien ze snel! Het is niet te geloven dat we 3 maanden geleden een klein hummeltje van 44 cm hadden waarvoor je plots pakjes in maatje 46 moesten kopen en dat hij nu al grotendeels maat 62 heeft!
5 gedachtes over “Wat 3 maanden moederschap mij geleerd hebben

  1. Het doet wat met je, he, zo’n kleintje.
    Maar zo snel mogelijk weer gaan sporten, hihi, dat is toch geen enkele keer door mijn hoofd gegaan. Veeeeeel te lui voor, al van voor de zwangerschappen.
    Dikke knuffel voor jou en je ukkie!

  2. Herkenbaar artikel! Het huis helemaal op orde is denk ik inderdaad niet meer mogelijk & als ze ouder worden al helemaal niet (ik spreek uit ondervinding ;)) Rust bij jezelf zorgt voor rust bij je baby!

  3. Het gebrek aan slapen komt mij wel heel erg bekend voor. Voordat ik moeder werd had ik dit nooit zo verwacht. Vertrouwen op het gevoel is iets dat ik ook heel belangrijk vind en elke moeder kan aanraden.

Geef een reactie

