Boekentag

Al van kleinsaf kon je me steeds met een boek ergens verstopt in een hoekje terug vinden, het leek me dan ook interessant om eens dieper in te gaan op mijn leesgewoonten door middel van deze boekentag:

Snelle of trage lezer?
Eerder een snelle lezen, eens ik verdiept ben ik een boek gaat het goed vooruit.

Bakstenen of dunne boekjes?
Ik wissel graag eens af al neigt het meestal eerder naar bakstenen (minstens 250 pagina’s) al let ik er zelf niet zo op wanneer ik in de bib ben.

Bibliotheek of boekenwinkel?
Bibliotheek! In een notitieboekje hou ik een lijstje bij van boeken die ik graag wil lezen dus als ik in de bib kom is dat het eerste wat ik doe, het lijstje afgaan en zien of ze er enkele van hebben. Als ik niks van mijn lijstje vind dan vind ik het heerlijk om langs de rekken te lopen en nieuwe boeken te ontdekken.

Vroeger heb ik lange tijd boeken gekocht maar dat vind ik zonde van het geld, ik lees een boek toch maar 1 keer en dan ligt het hier, de bib is voor mij de ideale oplossing.

Luisterboek of e-book?
Geen van beide, ik lees gewoon het boek zelf, niet via een e-reader of via een luisterboek. Doordat ik 2 uur per dag pendel voor mijn werk heb ik steeds een boek bij, soms weegt dat nogal maar ik hou ervan om een boek vast te hebben en zo mee te gaan in het verhaal, e-readers kunnen me niet overtuigen.

Ingebonden of pocket?
Ingebonden al blijf het verhaal voor mij het belangrijkste.

Een per keer of slalomlezen?
Als kind las ik vaak meerdere boeken tegelijk maar sinds enkele jaren hou ik het bij 1 boek per keer. Ik vind het fijner om volledig op te gaan in een verhaal en als het boek dan uit is te starten met een ander boek.

Nieuw of oud?
Maakt me niet zoveel uit, doordat ik naar de bib ga heb ik meestal boeken die al vaak gelezen zijn al hebben ze ook steeds een rek met nieuwe boeken. Enerzijds geniet ik ervan om een oud beduimeld boek te lezen omdat je dan weet dat heel wat andere mensen het ook al gelezen hebben. Anderzijds vind ik het leuk om een nieuw boek mee te nemen uit de bib omdat je dan het gevoel hebt de eerste te zijn die het leest, het boek is dan nog helemaal mooi en dan lijkt het net alsof je het zelf gekocht hebt.

Bladwijzer of ezelsoor?
Bladwijzer. Toen mijn vriend 5 jaar geleden naar Ijsland ging bracht hij een leuke boekwijzer voor me mee, sindsdien gebruik ik deze voor elk boek dat ik lees. Ik krijg al de kriebels als ik nog maar denk aan een ezelsoor in een boek!

Snacks of snoep?
Euhm, koekjes, chocolade? Ik begrijp niet echt wat deze vraag met een boekentag te maken heeft. Als ik lees dan eet ik er wel graag een koekje bij.

Biografieën of memoires?
Eigenlijk geen van beide maar als ik dan toch moet kiezen ga ik voor de memoires.

Horror of chicklit?
Chicklit. Ik heb het sowieso niet voor horrorverhalen dus dan is de keuze snel gemaakt. Meestal lees ik gewoon romans die over vanalles kunnen gaan zolang het maar enigszins realistisch blijft al heb ik af en toe nood aan een chicklit. Wanneer ze goed geschreven zijn kan ik er echt van genieten.

Zetel of bed?
De zetel, omgeven met kussens, een dekentje en een tas thee terwijl de regen op de ramen tikt, heerlijk!

Binnen of buiten?
Van zodra de zon schijnt verhuis ik met mijn boek naar onze veranda, zo kan ik genieten van het gefluit met de vogeltjes terwijl ik aan het lezen ben.

Oorspronkelijke taal of vertaling?
Als ik de oorspronkelijke taal begrijp dan geef ik daar de voorkeur aan, vooral wanneer het boek in oorspronkelijk in het Engels geschreven is. De meeste vertalingen vind ik niet zo heel goed, je lijkt als lezer toch steeds iets te missen.

Poëzie of proza?
Proza, ik vind het heerlijk om helemaal op te gaan in een verhaal.

Vrouwelijke of mannelijke auteurs?
Allebei. Ik moet toegeven dat ik hier niet echt op let wanneer ik een boek zoek, meestal merk ik tijdens het lezen niet eens of het door een man of een vrouw geschreven is.

Het boek of de film?
Het boek. Het is leuk om na het lezen van een boek de verfilming ervan te zien al valt de film me meestal tegen. Het voordeel van een boek is dat je zelf de personages in je hoofd vormt, wanneer je dan achteraf de film ziet komen deze meestal niet overeen met de personages die je in je hoofd hebt.

Kookboeken of bakboeken?
Bakboeken, ik kan er echt van genieten om een nieuw recept uit te proberen. Koken voelt voor mij meer als een verplichting terwijl bakken pure ontspanning is.

Thee of koffie?
Thee, er gaat niks boven een lekker kopje thee bij het lezen van een boek.

Natuurlijk kunnen enkele foto’s van bibliotheken/leesplekjes waar ik graag eens zou vertoeven niet ontbreken:

4 gedachtes over “Boekentag

  1. Die foto’s met de ronde trappen deden me een beetje denken aan de magische bibliotheek van Belle en het beest ♥ Ik kan me ook wel in een boek verdiepen, maar lees er te weinig.. Ze moeten me redelijk snel vastgrijpen, maar niet alle titels doen dat 😦

Plaats een reactie